Söndag

Han slängde luren i örat på mig. Häpen satt jag kvar med mobilen i handen och funderade på vad jag sagt som gjorde honom så upprörd. Det gäller grabben i kundtjänst han som arbetar på Telenor. Hoppas du läser detta och tar lärdom att det finns äldre människor i vårt samhälle som man ibland måste ha lite förståelse för. De som inte förstår det där med ny teknik och ett innovativt tänk.
Det är inte lätt att bli gammal. Men ändå hoppas vi alla att få leva i många år. Att åren inte ska gå för fort och framförallt få behålla sin hälsa. Dessvärre blir det inte så för alla. Två av mina nära vänner hann knappt uppleva pensionsåldern. Att bli gammal och övergiven samhället har också sitt pris.
Isoleringen är ett faktum när alla yngre har sitt.
Dagligen ringer jag min snart 95-åriga mor. Vilken innebär att vi är beroende av telefonen. Att hon får prata med mig om dagens bestyr vilket gör att hon känner sig mindre ensam om kvällarna. Jag hjälper henne att betala räkningar, beställer mat och gör personliga ärenden via telefonen. Allt från att presentera kvällens teveprogram till att beställa blommor, eller skriva ett kort som hon vill skicka till en vän. Lite smått och gott. Därför är telefonen det enda hjälpmedlet vi har och som måste fungera.
Men på måndag släcks 2 G och 3 G ner för alla som inte hade vett att agera i tid.
Jo, alla "gamlingar" har fått brev hemskickade om denna varning. För en äldre blir informationen lite otydligt hur allt ska gå till. Man kan ringa till kundtjänst för mer information.
Är man till åren glöms dessa brev bort. Har man tur kanske en anhörig kan ringa. Men då krävs det att du har en pinkod.
Det var det som saknades i fredags så mamma kunde inte få någon hjälp av kundtjänst. De kunde inte ringa tillbaka på hennes telefonnummer där hon kunnat bekräfta att det var hon. Nej, en pinkod eller ett bankID måste finnas.
Det hjälpte inte att jag kunde identifiera mig med personnummer och BankID. Allt handlade om mammas trygghet. Det är ju så mycket telefonbedrägeri nu i vårt samhälle. Men om jag legitimerar mig och mamma bekräftar att allt är okej kan ni väl åtminstone berätta när den nya telefonen kommer att levereras som ska ersätta hennes gamla obrukbara? Men allt är sekretessbelagt.
Jag undrar hur många äldre som blir utan telefon i morgon? Som kanske inte ens har hemtjänst utan det enda hjälpmedel de har för att nå någon är sin älskade telefon. Hellre att de får ligga på golvet och inte kunna ringa SOS larm bara man kan skydda dem från bedrägeri. Och vem ska ringa dem om de inte har en telefon att använda?
Ja, jag vet att jag lät upprörd mot grabben i kundtjänst. Men han var så arrogant och fyrkantig. Det verkar inte finnas någon förståelse för människor som är äldre. Istället la han på. Som sagt inte lätt att bli gammal och inte hänga med i allt det nya. I morgon är telefonen tyst för en del som inte hann skaffa en ny i tid.
